Ansökan tillfälligt serveringstillstånd för slutet sällskap
Den här tjänsten kräver inloggningAnsökan och beslut – tillfälligt tillstånd slutet sällskap
Denna blankett används vid ansökan om tillfälligt tillstånd för servering till slutet sällskap. Tillfälligt tillstånd kan gälla enstaka tillfälle eller en enstaka tidsperiod. Tillfälligt serveringstillstånd för slutet sällskap kan beviljas för samma serveringsställe vid flera serveringstillfällen under max 4 månader.
Vad är ett slutet sällskap?
Ett slutet sällskap är en begränsad krets av personer som har någon form av gemensamt intresse i en förening, ett företag eller en sammanslutning, ett intresse som går utöver den aktuella tillställningen. Arrangören ska veta i förväg vilka som ska delta, men enbart den vetskapen är inte tillräcklig för att skapa ett slutet sällskap. Det får inte vara en sammanslutning som tillkommit just för ett visst arrangemang där vem som helst eller en stor krets av människor kan delta. Serveringsstället får inte vara öppet för nya gäster under pågående tillställning.
Ett arrangemang som polisen bedömer vara en offentlig tillställning kan aldrig få ett serveringstillstånd för ett slutet sällskap. Även om polisen bedömer att det inte behövs tillstånd för offentlig tillställning kan kommunen bedöma att tillställningen är öppen för allmänheten.
Anvisningar till ansökningsblanketten
Sökande
Om sökanden är ett företag (bolag eller enskild firma) eller en förening - ange företagets/föreningens namn, kontaktuppgifter samt organisationsnummer
Om sökanden är en enskild person - ange namn, kontaktuppgifter och personnummer.
Aktiebolag/handelsbolag ska bifoga registerutdrag från Bolagsverket, inte äldre än tre månader.
Enskild firma ska bifoga bevis om F-skattesedel från Skatteverket.
Förening ska bifoga stadgar, senaste verksamhetsberättelse samt protokoll som utvisar styrelsens sammansättning (inklusive personnummer) och vem som är föreningens firmatecknare.
Enskild person ska på begäran kunna uppvisa godkänd legitimation. (Behövs inte vid e-ansökan.)
Serveringsställe
Ange namn och besöksadress till den plats där servering ska ske, t.ex. bygdegård, föreningslokal, samlingslokal, privat bostad.
Precisera var vid serveringsstället som servering ska ske. T.ex. ”samlingssal på bottenvåning” eller ”stora matsalen”.
Bifoga en ritning/planskiss över serveringsstället med serveringslokalen markerad (Behövs inte vid servering i privatbostad.).
Bifoga också kopia av avtal om markupplåtelse, hyresavtal eller nyttjanderättsavtal (Behövs inte vid servering i privatbostad.).
Brandskydd
Om serveringen ska ske i en bygdegård eller annan typ av samlingssal bör ansökan kompletteras med en beskrivning av hur brandskyddet är ordnat och innehålla uppgift om sökanden varit i kontakt med räddningstjänsten. Om dessa uppgifter saknas kan det bli nödvändigt för kommunen att ta in denna uppgift från räddningstjänsten, vilket fördröjer handläggningstiden.
Serveringens omfattning
Beskriv kort tillställningens art, t.ex. ”årsmöte med dans”, ”personalfest”. Bifoga program om det finns sådant.
Beskriv vilken mat som kommer att serveras eller bifoga meny.
Serveringsansvarig
Uppge namn och personnummer på den eller de som ska vara serveringsansvariga.
Kunskap
Bifoga kopia av gällande serveringstillstånd om sökanden har sådant.
Sökande som saknar serveringstillstånd som har gjort Folkhälsomyndighetens kunskapsprov ska bifoga kopia av bevis om kunskapsprov.
Vid e-ansökan: Sökande som saknar serveringstillstånd och som inte har gjort Folkhälsomyndighetens kunskapsprov kryssar i rutan ”Har inte gjort kunskapsprov/Saknar serveringstillstånd”.
Underskrift
Ansökan ska undertecknas av behörig firmatecknare. Vid e-ansökan lämnas digital underskrift.
Beslut
Beslut om tillfälligt serveringstillstånd fattas av kommunens alkoholhandläggare.
Om beslutet i något avseende avviker från ansökan kan det överklagas till Förvaltningsrätten.
Betalning av prövningsavgift
Faktura skickas till sökanden så snart ansökan registrerats. Fakturan ska betalas snarast. Inget beslut kommer att meddelas förrän avgiften är betald.
Hur beslut överklagas
Om du vill överklaga detta beslut ska det göras skriftligt. Din överklagan ska ha inkommit till Älmhults kommun senast tre veckor efter att du har tagit del av beslutet. Ange vilket beslut som överklagas genom att hänvisa till diarienummer eller paragrafer i protokollet. Ange vilken del av beslutet du anser är oriktig och vilken ändring du vill ha. Det är viktigt att du motiverar varför du anser att beslutet är oriktigt, bifoga gärna handlingar eller annat som stöder din uppfattning. Överklagan ska även innehålla namn, adress, person-/organisationsnummer, telefonnummer och underskrift. Överklagan ska skickas till: Älmhults kommun, Box 500, 343 23 Älmhult Om överklagan har inkommit i rätt tid skickas den vidare till förvaltningsdomstol för prövning såvida inte den som fattat beslutet finner stöd för att ändra det. Om något är oklart, Kontakta alkoholhandläggare
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter på Älmhults kommuns hemsida.
Övriga upplysningar
För mer information gå in på Älmhults kommuns hemsida
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, integritetsskyddsmyndigheten. Besök deras hemsida (https://www.imy.se/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnd
social@almhult.se
Alkoholhandläggare
social@almhult.se
0476-550 00
www.almhult.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Serveringsställe
- Serveringens omfattning
- Serveringsansvarig
- Kunskaper
- Bilagor till ansökan
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in