Anmälan om ändring av serveringsansvarig personal
Den här tjänsten kräver inloggningAnmälan – Serveringsansvarig personal
Tillståndshavaren kan enligt 8 kap. 18 § alkohollagen utse serveringsansvarig personal som ska utöva tillsyn över serveringen och vara närvarande under hela serveringstiden. Den som utses att vara serveringsansvarig ska ha fyllt 20 år och vara lämplig för uppgiften med hänsyn till sina personliga egenskaper och omständigheterna i övrigt.
Det är viktigt att tillståndshavaren håller förteckningen över serveringsansvariga aktuell och anmäler förändringar. Vid tillsyn av kommunen, polisen eller annan myndighet ska verksamheten kunna visa vem som är serveringsansvarig och att denne är anmäld till kommunen.
Det är inget som hindrar att flera personer anmäls som serveringsansvariga. Tillståndshavaren ska dock för var och en som anmäls bedöma att personen har rätt ålder och är lämplig med hänsyn till personliga egenskaper. Det förutsätts också att serveringsansvarig känner till alkohollagens regler för servering.
Hur beslut överklagas
Om du vill överklaga detta beslut ska det göras skriftligt. Din överklagan ska ha inkommit till Älmhults kommun senast tre veckor efter att du har tagit del av beslutet. Ange vilket beslut som överklagas genom att hänvisa till diarienummer eller paragrafer i protokollet. Ange vilken del av beslutet du anser är oriktig och vilken ändring du vill ha. Det är viktigt att du motiverar varför du anser att beslutet är oriktigt, bifoga gärna handlingar eller annat som stöder din uppfattning. Överklagan ska även innehålla namn, adress, person-/organisationsnummer, telefonnummer och underskrift. Överklagan ska skickas till: Älmhults kommun, Box 500, 343 23 Älmhult Om överklagan har inkommit i rätt tid skickas den vidare till förvaltningsdomstol för prövning såvida inte den som fattat beslutet finner stöd för att ändra det. Om något är oklart, Kontakta alkoholhandläggare
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter på Älmhults kommuns hemsida.
Övriga upplysningar
För mer information gå in på Älmhults kommuns hemsida
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, integritetsskyddsmyndigheten. Besök deras hemsida (https://www.imy.se/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnd
social@almhult.se
Alkoholhandläggare
social@almhult.se
0476-550 00
www.almhult.se