Tillståndshavaren kan enligt 8 kap. 18 § alkohollagen utse serveringsansvarig personal som ska utöva tillsyn över serveringen och vara närvarande under hela serveringstiden. Den som utses att vara serveringsansvarig ska ha fyllt 20 år och vara lämplig för uppgiften med hänsyn till sina personliga egenskaper och omständigheterna i övrigt.
Det är viktigt att tillståndshavaren håller förteckningen över serveringsansvariga aktuell och anmäler förändringar. Vid tillsyn av kommunen, polisen eller annan myndighet ska verksamheten kunna visa vem som är serveringsansvarig och att denne är anmäld till kommunen.
Det är inget som hindrar att flera personer anmäls som serveringsansvariga. Tillståndshavaren ska dock för var och en som anmäls bedöma att personen har rätt ålder och är lämplig med hänsyn till personliga egenskaper. Det förutsätts också att serveringsansvarig känner till alkohollagens regler för servering.
Kommunen gör ingen lämplighetsprövning av serveringsansvariga, utan det är du som tillståndshavare som ansvarar för att personen är lämplig för uppgiften. Det ligger i ditt eget intresse att bara anmäla personer som är lämpliga, eftersom den som utses som serveringsansvarig är ansvarig för serveringen när du inte är på plats.
Det yttersta ansvaret för verksamheten vilar dock alltid på dig som är tillståndshavare, även om du inte alltid själv är på plats.
Om du inte är webbkund så kan du anmäla dig här.