Ansökan om bistånd enligt socialtjänstlagen
Du som har behov av stöd och hjälp kan få det av kommunen. Du behöver ansöka om dessa insatser. Utifrån ditt behov görs en bedömning om vilka insatser du har rätt till. Målet är att du kan leva ett så självständigt och tryggt liv som möjligt.
Här kan du ansöka om till exempel:
- Trygghetslarm och tillsyn
- Hemliv som till exempel hjälp att hämta medicin på apoteket, inköp av dagligvaror, städning, tvätt, matdistribution och hjälp med måltider såsom enklare matlagning och att värma mat.
- Personlig vård som till exempel hjälp att duscha, klä på sig och hjälp med toalettbesök.
- Korttidsplats för till exempel vård och rehabilitering efter sjukhusvistelse.
- Växelvård och avlösning i hemmet för dig som vårdas av anhörig som behöver avlösning.
- Ledsagning till aktiviteter
- Dagverksamhet för personer med demenssjukdom.
- Vård- och omsorgsboende.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter på Älmhults kommuns hemsida.
Övriga upplysningar
För mer information gå in på Älmhults kommuns hemsida
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, integritetsskyddsmyndigheten. Besök deras hemsida (https://www.imy.se/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnd
social@almhult.se
Biståndshandläggare
bistandshandlaggare@almhult.se
0476-550 00
www.almhult.se