Ansökan om stöd inom socialpsykiatrin
Till socialsekreteraren vänder du dig bland annat för att få information om stödinsatser. Din ansökan kan vara muntlig eller skriftlig och prövas individuellt.
Stöd inom socialpsykiatrin gäller för personer över 18 år som har en långvarig och allvarlig psykisk funktionsnedsättning eller en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Funktionsnedsättningen ska orsaka ett funktionshinder i sådan grad att den inverkar på den dagliga livsföringen. Du som söker har en etablerad kontakt med, eller utretts av en psykiatriker.
Stödet ska hjälpa dig i din vardag. Vid behov samarbetar socialförvaltningen med andra i samhället som kan ge dig stöd, som till exempel Hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan samt intresse- och anhörigorganisationer.
För att avgöra om du har rätt till den sökta insatsen görs en utredning. Beslutet kan överklagas.
Detta kan du ansöka om inom socialpsykiatrin enligt socialtjänstlagen (SoL):
- boendestöd i hemmet
- ledsagning
- kontaktperson
- sysselsättning
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter på Älmhults kommuns hemsida.
Övriga upplysningar
För mer information gå in på Älmhults kommuns hemsida
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, integritetsskyddsmyndigheten. Besök deras hemsida (https://www.imy.se/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnd
social@almhult.se
Socialförvaltningen
social@almhult.se
0476-550 00
www.almhult.se