Begäran om registerutdrag
Den här tjänsten kräver inloggningDu har rätt att få information om att dina personuppgifter finns registrerade hos kommunen. Det kan till exempel vara en uppgift om att du finns med i ett system som skolan använder, ett register över bygglov eller i kommunens rekryteringssystem om du sökt arbete inom kommunen.
Du har rätt att få svar på begäran av registerutdrag inom 30 dagar om inga uppenbara hinder för detta finns. Tiden kan förlängas med upp till ytterligare 60 dagar om begäran är komplicerad eller om antalet begäran som hanteras är stort. Du ska i så fall få den information inom de första 30 dagarna.
Om det inte finns några uppgifter om dig får du den informationen enligt samma tidsgränser som ovan.
Du har rätt att kostnadsfritt begära ett registerutdrag per 12-månadersperiod, vid ytterligare begäran har kommunen rätt att neka detta alternativt debitera en administrativ avgift.
Svar på din begäran skickas i normalfallet med rekommenderat brev till din folkbokföringsadress, alternativt kan du välja att hämta det personligen i kommunhusets reception mot uppvisande av legitimation. Detta anger du i din begäran.
Läs mer om kommunens behandling av personuppgifter på Älmhults kommuns hemsida
Du kan även begära ett registerutdrag genom att skicka in en blankett till kommunen.
För att hämta blanketten, tryck på knappen "Hämta blankett".
På blanketten finns information om hur du skickar in den till kommunen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter på Älmhults kommuns hemsida.
Övriga upplysningar
För mer information gå in på Älmhults kommuns hemsida
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, integritetsskyddsmyndigheten. Besök deras hemsida (https://www.imy.se/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
ks@almhult.se
Dataskyddsombud
dataskyddsombud@almhult.se
0476-550 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter om begäran
- Instruktioner till din begäran
- Kontaktuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in